דלג לתוכן דלג לפוטר

עבירות מס ערך מוסף – מערכת הדיווח המקוון ככלי לחשיפת עברייני מס

החל משנת 2010 מוטלת חובה על ציבור העוסקים ומייצגיו להגיש דיווח מפורט לרשויות מס ערך מוסף, בתדירות חודשית, באופן מקוון וחתום בחתימה אלקטרונית מאושרת.

במסגרת הדיווח המפורט, נדרשים העוסקים לדווח לרשות המסים, אחת לחודש, על כל פרטי חשבוניות המס שהוציאו ללקוחותיהם – מע"מ העסקאות, ועל כל פרטי חשבוניות המס שהוצאו להם – מע"מ התשומות.

מערכת הדיווח המקוון משקפת כיום יותר מ- 85% מסך העסקאות במשק, ומאפשרת להצליב בין הדיווחים של העוסקים. כמו כן מאפשרת המערכת לאתר את החשבוניות החריגות.

מערכת הדיווח המקוון מצליבה את דיווחי התשומות והעסקאות של הספקים עם אלה של הלקוחות לפי חמישה פרמטרים:

מספר הספק, תאריך החשבונית, סכום העסקה, מספר החשבונית וסכום המע"מ.

 

מערכת הדיווח המקוון מסייעת לאתר עבירות מסים, בין היתר, באופן הבא:

  • דיווח חסר על עסקאות – מערכת הדיווח המקוון מאתרת כל עוסק שדיווח בדו"ח התקופתי על סכום עסקאות כולל, הנמוך מסך סכומי התשומות שעליהם דיווחו לקוחותיו.

הדיווח החסר מלמד, כי העוסק הוציא ללקוחותיו חשבוניות מס בסכום גדול מהסכום שעליו דיווח לרשות.

  • תשומות כפולות – מערכת הדיווח המקוון מאתרת את כל העוסקים שדיווחו על תשומות כפולות, היינו עוסקים, אשר דיווחו על אותן חשבוניות מס, מספר פעמים.

הדיווח הכפול מאפשר לעוסקים להקטין את תשלומי המע"מ לפי הדוח התקופתי, דבר שלו השפעה גם על הכנסתם החייבת במס הכנסה.

  • ספק שאינו רשאי – מערכת הדיווח המקוון מאתרת עוסקים אשר דיווחו על חשבוניות מס, שהוציאו ספקים שאינם רשאים להוציא חשבוניות אלו; כגון, חברות שנסגרו, עוסקים פטורים וכו'.
  • אי התאמת הנתונים המצוינים ברשימוני היבוא לדיווחים החודשים לרשויות מע"מ – בעת הליך יבוא, מגישים היבואנים לבתי המכס רשימוני ייבוא, שעל פיהם משולמים מסי הייבוא, כולל מע"מ.

סכום המע"מ ששולם למכס על פי רשימון היבוא הוא סכום מס התשומות שעל היבואן לציין בדיווח התקופתי למע"מ.

מערכת הדיווח המפורט בוחנת את ההתאמה בין רשימוני היבוא בדיווח המפורט ובין הדיווח שהתקבל ממערכת סחר חוץ של המכס (מל"ם).

אי-התאמה מעידה, לא אחת, כי יבואנים הגדילו את סכום מס התשומות בדיווחים לרשויות מע"מ, ובכך הקטינו את סכום המע"מ שעליהם לשלם .

 

רשות המסים פרסמה מספר דוגמאות להצלחות שהושגו בעקבות הקמת המערכת:

  • תחנת מע"מ פתח תקווה – עוסק, בעל מחזור עסקאות גדול, הגיש חשבונית מס תשומות בסכום של כ 15 מיליון ₪. מערכת הדיווח המקוון מצאה, כי הספק על שמו יצאה חשבונית מס התשומות לא היה רשום ברישומי מע"מ כעוסק, מזה תקופה של מספר שנים.

נציגי תחנת מע"מ פ"ת לא הכירו בניכוי מס התשומות הנובע מן החשבונית, וחייבו את העוסק בתשלום מע"מ בסך של 5 מיליון ₪, כולל כפל מס תשומות.

  • תחנת מע"מ רמלה – עוסק השמיט מהדיווח על עסקאותיו סכום של כ-100 מיליון ש"ח. מערכת הדיווח המפורט מצאה כי לקוחותיו דיווחו על סכומים אלו כתשומות, ולעוסק נקבעה שומה בסך של כ- 17 מיליון ש"ח.
  • תחנת מע"מ חיפה – חברה כללה בדוח המפורט בקשה להחזר מס תשומות בסך כ- 11 מיליון ש"ח. מערכת הדיווח המפורט מצאה, כי החברה התבססה על רשימוני יבוא ותשומות שכבר הציגה.
  • תחנת מע"מ ב"ש – מערכת הדיווח המפורט העלתה חשד לכאורה לעברות בתחום ההפצה והקיזוז של חשבוניות פיקטיביות בסכום מצטבר של עשרות מיליארדי ₪.

הנהגת מערכת הדיווח המפורט על פעילותם של עשרות אלפי עוסקים, סייעה רבות לרשות המסים, בחשיפת טעויות בדיווח, שנפלו במכוון ושלא במכוון תחת ידי העוסקים.

במידה ונקראת להליך של ביקורת ו/או חקירה בפני רשויות מע"מ, בין היתר, בשל חשד לדיווח חסר על עסקאות, בשל חשד לניכוי תשומות שלא כדין, ובשל חשד להגשת דיווח מוטעה/כוזב לרשויות המס, מן הראוי שתפנה בהקדם האפשרי, לעורך דין מסים, אשר יוכל להדריך אותך באופן מיטיבי לקראת הליך הביקורת ו/או החקירה, ואשר יוכל לנהל משא ומתן אפקטיבי אל מול נציגי הרשות, לסיום מהיר של המחלוקת, אשר נתגלעה בינך לבין הרשויות.

למשרד עורך דין שלומי קלימיאן ושות' ניסיון עשיר ומוצלח בייצוג נישומים בפני רשויות מס ערך מוסף ובפני הערכאות המשפטיות, הן בהליכים אזרחיים ו/או מנהליים והן בהליכים פליליים.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

השאר פרטים וניצור קשר לפגישת ייעוץ דיסקרטית

אולי יעניין אותך גם

עבירות מס

מהן עבירות מס? עבירות מס הינן עבירות שנעברו על פי אחד מחוקי המסים, ולהלן העיקריות שבהן: עבירות על פי חוק מס ערך מוסף תשל"ו –

לכתבה >

העלמת מס

מהי העלמת מס? העלמת מס הינה התנהגות רצונית ומכוונת המיועדת להקטנת נטל המס המוטל על הנישום, בדרכים ובאמצעים האסורים על פי החוק. לצורך העלמת המס,

לכתבה >
​יעוץ, ליווי וייצוג עוסקים, חברות ויחידים החשודים ו/או נאשמים בביצוע עבירות מע"מ טכניות ומהותיות, בפני תחנות מע"מ, יחידות החקירות, התביעה והפרקליטות. ייצוג בפני ערכאות משפטיות.
יעוץ, ליווי וייצוג יבואנים, חברות ויחידים החשודים ו/או נאשמים בביצוע עבירות מכס טכניות ומהותיות, בפני בתי המכס, יחידות היס"מ, יחידות החקירות, התביעה והפרקליטות. ייצוג בפני ערכאות משפטיות. ​
יעוץ, ליווי וייצוג נישומים, חברות ויחידים החשודים ו/או נאשמים בביצוע עבירות מס הכנסה טכניות ומהותיות, בפני פקידי השומה, יחידות החקירות, התביעה והפרקליטות. ייצוג בפני ערכאות משפטיות.
יצוג עוסקים בהליכי ביקורת, כפל מס, קביעת מס, שומה ופסילת ספרים בפני תחנות מע"מ. ייצוג בהליכי ערעור בפני הערכאות המשפטיות. ​
מתן סיוע משפטי מקיף לנחקרים ולחשודים בעבירות הלבנת הון. ייצוג אל מול יחידות החקירות של רשות המסים ומשטרת ישראל. ייצוג בפני ערכאות משפטיות. ​
יעוץ, ליווי וייצוג משפטי בהליכי חקירה, חיפוש ותפיסה, כמו גם בהליכי מעצר ימים והליכי מעצר עד תום ההליכים. זמינות מיידית במקרים דחופים. ​
הגשת בקשות לגילוי מרצון מטעם נישומים, עוסקים, יחידים, ובעלי תפקידים בתאגידים, אשר לא מסרו דיווח מסודר על הכנסותיהם, מתוך מטרה לשלם את המס הנדרש ולזכות לחסינות מפני הליכים פליליים. ​
למשרדנו מומחיות ייחודית בייצוג קבלנים, נותני שירותים, עוסקים ויחידים החשודים ו/או נאשמים בניכוי ו/או הוצאה של חשבוניות פיקטיביות.​
עריכת בקשות כופר והגשתן לגורמים הממונים ברשות המסים, בעבירות על פי חוק מע"מ, פקודת המכס, פקודת מס הכנסה וחוק מס קניה, תוך הימנעות מרישום פלילי. ​

המלצות

backtotop
X
Call Now Button דילוג לתוכן